O nás

Jeřabiny jsou plody stromu jeřábu, kterého je známo okolo 80 druhů. Děti si z nich vyrábí korálkové náhrdelníky, dospělí je používají jako podzimní dekoraci a léčivo. Jeřabina je jedlá i nejedlá.   Když ochutnáme kuličku nejedlé jeřabiny, má hořkou až svíravou chuť, zatímco jedlá má chuť docela příjemně sladkokyselou. Její krásné, lákavé plody nás vyzývají k ochutnání, tak jako život sám.  Jeřáb působí jemně a zranitelně, ale za touto slupkou se skrývá houževnatost a silná vůle. Chceme děti nechat prožít hlavou i srdcem co život nabízí, aby se stavěly k problémům čelem a vždy si uměly poradit. Rádi bychom, aby si přebraly vlastnosti Jeřábu, podobaly se mu a „proplouvaly“ životem s pokorou a bez obav.

 

Co si v Mateřince Jeřabince přejeme: 

-      vytvářet okolo dítěte bezpečí, jistotu, vzbuzovat důvěru, že svět je dobrý.

-      kultivovaností pedagogického projevu mít nejpřímější vliv na děti. 

-      život ve školce se řídí pevným rytmem roku, týdne a dne a je ukončen slavností. „Země je živoucí organismus, který vždy po roce dospěje na tentýž bod“. 

-      přirozený přechod dítěte z rodiny do školky a naopak na základě dobrého vztahu mezi pedagogem a rodiči. 

 

K tomu používáme:

 

Principy Waldorfské školy

Principy a metody práce ve waldorfské MŠ vycházejí z anthroposofie - duchovní vědy, jejímž cílem je člověk chápaný ve své celistvosti jako bytost tělesná, duševní a duchovní. Vývoj samotného člověka tak probíhá v přibližně sedmiletých cyklech. Každý člověk z tohoto pohledu prochází jednotlivými fázemi osobitým způsobem a v každé vývojové fázi jsou možnosti pro optimální rozvoj rozmanitých lidských vlastností a sil. V prvním sedmiletí je dítě zcela v zajetí smyslových vjemů, schopnost identifikace je v této fázi největší. Dítě má přirozenou potřebu rytmu nejen co se týká spánku a bdění, klidu a aktivity, ale i opakování pohybu, zvuku a rytmu. Proto je důležité rozdělení dne, týdne, měsíce i roku. Všechno se opakuje v pevném rytmu, střídá se napětí s uvolněním.

S vědomím těchto vývojových zákonitostí jsou organizovány některé výchovně vzdělávací postupy v MŠ v úzké spolupráci s rodinou.

 

Principy  Montessori pedagogiky

„Pomoz mi, abych to dokázal sám!“

Nábytek je uzpůsoben svou velikostí a lehkostí potřebám dítěte. Nízké otevřené skříňky jsou vybaveny speciálním montessori materiálem. Stoly, židličky, pomůcky na úklid, ubrusy - to vše má být uzpůsobeno dětskému tělu, mentalitě a snadné manipulaci. Stěny omalované světlými odstíny pastelových barev zdobí obrázky se zvířaty, květinami a rodinnou tématikou. Všechny motivy jsou zavěšeny v úrovni jeho očí.

Pracovně je prostor uspořádán do jednotlivých koutků. Nachází se tu koutek pro praktický život, smyslové (senzorické) poznávání a hudbu, matematiku, jazyk, kosmickou výchovu.

Vše k výuce je řazeno od jednoduchého ke složitému, od konkrétního k abstraktnímu, zleva doprava, ze shora dolů, od celku k jednotlivým částem. Uspořádanost pomáhá dítěti se snadno orientovat a manipulovat se svěřenými věcmi, získávat poznatky o jejich vlastnostech a zákonitostech.

Dítě zde má možnost vykonávat skutečnou práci (pere prádlo, krájí zeleninu, pečuje o květiny, stoluje, umývá předměty, zametá podlahu. ..) Obrácení dětské aktivity k věcem v jeho okolí mu pomáhá koordinovat pohyby, se zájmem využívat svěřené předměty, ale i o ně pečovat a chránit je. Prostředí zohledňuje jeho rytmus, který odpovídá procesu a opakování činnosti, kterou si každé dítě volí jinou.

Skutečně připravené prostředí nabízí dítěti možnost žít v přírodě, ne se jen o ní učit. Děti jsou zaujaty pozorováním přírodních dějů. Je důležité přenést přírodu do třídy. Péče o zvířátka a rostliny vede dítě k předvídavosti a pocitu zodpovědnosti za zítřek.

 

Matematika všemi smysly aneb Hejného metoda pro MŠ

Dítě je přirozeně zvídavé a „stačí“ připravit podnětné prostředí, aby v něm samo výzvy k učení vyhledalo.

V takovémto přístupu není možné izolovat poznatky na jednotlivé „obory“. Celostní přístup k učení nalezneme už při plánování činností do integrovaných celků, které jsou východiskem pro práci dětí v centrech aktivit programu Začít spolu. To, co úkoly v jednotlivých centrech spojuje, je téma, k němuž se úkoly vztahují a kterým se děti ve třídě po určité období zabývají. Děti mají možnost prozkoumat téma skutečně všemi smysly. Stejně tak Hejného budování schémat a práce v prostředích odkazuje na prolínání a napojování poznatků v různých kontextech.

Od raného věku klademe důraz na rozvoj osobního potenciálu každého dítěte a snahu vzdělávání individua­lizovat. Tento způsob práce vede k „maximalizaci“ zisku pro dítě i učitele, dítě je lépe motivované a má větší šanci dosáhnout úspěchu, to se odráží ve skutečné chuti a touze poznávat více a z tohoto poznání se radovat.

Učitel je vnímán spíše jako průvodce světem poznávání než řídící prvek. Učitel poskytuje podporu, vytváří stimulující prostředí, podílí se spolu s dětmi na vzniku pravidel práce a jejich naplňování nebo podněcuje a reguluje diskusi.

Činnosti , pomůcky a materiály v centrech aktivit (Pokusy – objevy, Dílna, Domácnost, Hudba, Voda – písek, Kostky, Manipulační hry) dávají dětem každodenní příležitost k rozvoji předmatematických dovedností. Naše spolupráce otevírá prostor pro vznik nových hodnot.

 

Dále

Anglický jazyk nejen s rodilým mluvčím

Jóga pro děti

Enviromentální (ekologická) výchova

Keramická dílna apod.

 

Prostředí a vybavení

Vše, s čím si dítě hraje, v jakém prostředí se pohybuje, ovlivňuje jeho fantazii, tvořivé síly a svobodný vývoj. 

 

Vybavení a hračky volíme převážně z přírodních materiálů, které zprostředkují přiměřené dojmy z okolí dítěte. Prostředí Mateřinky je možno si představit jako útulnou domácnost s náladou opravdovosti, čistoty a sebeovládání. Je to prostředí hřejivé, krásné a milé. Jeho vytváření je neustálým procesem podle měnícího se ročního období a svátků.  Blahodárně zde působí také harmonie barev.

 

Stolování je vždy určitým obřadem, jež je veden příkladem učitelky. Při přípravě jídla, úklidu a umývání nádobí děti pomáhají. Před jídlem si všechny děti přejí společnou průpovědí - dík slunci i zemi - a jídlo končí společným poděkováním.

 

Významné místo v průběhu každého dne má pohádka. Je dětem zpočátku vypravována, později předváděna s loutkami. Pohádka je obměňována za 3 týdny, což umožňuje dětem hluboké procítění děje ve všech detailech a následné přenesení do jejich her. Stejně důležitá jako obsah je přitom celá atmosféra, ve které se vypráví i naslouchá. Každé dítě jejich prostřednictvím prožije obrazy harmonie na počátku, střety s nebezpečím a porušení této harmonie uprostřed a šťastný konec. Pomocí těchto základních pra-obrazů jednání získává vzory a později pochopení pro jednání své i ostatních.

 

Pravidelnému rytmu je podřízen i průběh dne. Při přípravě je nutno zohlednit podmínku rovnováhy mezi volnou hrou dětí pro rozvoj jejich vlastní iniciativy a mezi společnou činností skupiny vedené učitelkou.

 

Co máme v plánu:

-      Přejeme si stravování ve školce opřít o zásady racionální výživy ve spolupráci se stravovacími zařízeními v okolí.

-      Prostory  Mateřinky Jeřabinky  by měly časem svým charakterem vytvořit centrum komunitního setkávání, jak pro rodiče dětí, tak pro účastníky slavností v průběhu roku, tak také pro školní děti, které se prostřednictvím takových setkání mohou vracet na místa, která mají spojena s prožitkem raného dětství. Pro rodiče dětí by se měla školka a v ní pořádané akce stát poznatkovou základnou pro rozvíjení vlastních výchovných stylů a v neposlední řadě možností vyzkoušet nové směry osobního rozvoje.